Η εμπειρία των υποψηφίων αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία επαφής ταλέντων και εργοδοτών. Ενώ κάποτε θεωρούνταν δευτερεύουσας σημασίας, πλέον το ‘ταξίδι του υποψηφίου’ είναι σημαντικό στοιχείο που ενισχύει το employer brand.

Από τη δημιουργία μιας διαδικτυακής παρουσίας που υποστηρίζει τη διαφάνεια, μέχρι τη σύνταξη περιγραφών θέσεων εργασίας με ακρίβεια και τη δημιουργία ενός φιλικού προγράμματος ένταξης - κάθε βήμα του ταξιδιού θα πρέπει να ενδυναμώνει την κουλτούρα και τις αξίες της εταιρείας σας, αλλά και τη μοναδικότητα του/της κάθε υποψηφίου/ας.

Όταν οι εργοδότες το καταφέρνουν αυτό, είναι πιθανό να δουν θετικά αποτελέσματα στο μέλλον, είτε προσλαμβάνουν τον/την υποψήφιο/α είτε όχι. Σε αυτό το άρθρο, εξετάζουμε παράγοντες που οι οργανισμοί πρέπει να λάβουν υπόψη κατά την αξιολόγηση της εμπειρίας των υποψηφίων τους, παρέχοντας συγχρόνως βέλτιστες πρακτικές για τη βελτίωσή της. 

Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches
Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches

τι είναι η εμπειρία των υποψηφίων;

Ως εμπειρία των υποψηφίων ορίζουμε τα συναισθήματα και την αντίληψη που έχει ένας/μία υποψήφιος/α κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της αίτησής του/της, από την προσέλκυση, εώς και την ένταξή του/της στην ομάδα. Όταν οι εργοδότες/τριες προσφέρουν μια θετική εμπειρία στους/στις υποψηφίους/ες τους, αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μία νέα πρόσληψη, αλλά ακόμα και σε έναν/μία πιστό/ή και αφοσιωμένο/η εργαζόμενο/η.  

Η εμπειρία των εργαζομένων περιλαμβάνει αρκετά στάδια: 

  • το στάδιο της προσέλκυσης: σε αυτό το στάδιο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε  διάφορες τεχνικές μάρκετινγκ, για να τραβήξετε την προσοχή των μελλοντικών σας υποψηφίων. Είναι σημαντικό να δημιουργήσετε αγγελίες εργασίας, αλλά και σχετικά ποστ για τα social media, τα οποία είναι λεπτομερή, ακριβή, αλλά και φτιαγμένα με τέτοιον τρόπο, ώστε να προσελκύουν το ενδιαφέρον των στοχευμένων υποψηφίων.
  • η διαδικασία της αίτησης: Μία αίτηση ξεκινά από την απόφαση του/της υποψηφίου/ας να υποβάλει την αίτηση του για κάποια ανοιχτή θέση. Είναι πολύ σημαντικό να κρατήσετε τη διαδικασία αυτή απλή και σύντομη, αλλά και να ζητήσετε πληροφορίες που είναι πραγματικά χρήσιμες για τη διαδικασία της πρόσληψης. 
  • επιλογή υποψηφίου: Αυτό μπορεί να είναι το πιο δύσκολο στάδιο, αλλά ταυτόχρονα και το πιο σημαντικό, καθ’ όλη τη διαδικασία της πρόσληψης. Από τη μία πλευρά, είναι απαραίτητο να δημιουργήσετε αποτελεσματικές στρατηγικές, για να καθορίσετε τους/τις υποψήφιους/ες που ταιριάζουν καλύτερα στην εταιρεία σας. Από την άλλη, χρειάζεται να βεβαιωθείτε ότι παρέχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πρόσληψης στους/στις υποψήφιους/ες. Σε αυτό το στάδιο, απαιτείται η χρήση τεχνικών εξετάσεων βιογραφικών, αξιολόγησης μέσω τεστ και διαδικασίας συνεντεύξεων.
  • onboarding: σε αυτό το στάδιο, ο/η υποψήφιος/α περνάει από τη διαδικασία της αίτησης στη διαδικασία της πρόσληψης. Αυτή είναι η στιγμή να υποδεχθείτε τον/την νέο/νέα υποψήφιο/α με ένα θερμό καλωσόρισμα και να τον/την βοηθήσετε να ενσωματωθεί στις πολιτικές και την κουλτούρα της εταιρείας.

γιατί είναι σημαντική η εμπειρία των υποψηφίων; 

Ενώ υπάρχει διαφωνία για το εάν η τρέχουσα αγορά καθοδηγείται από τους/τις υποψήφιους/ες ή επιστρέφουμε στην εποχή, όπου οι εργοδότες/τριες καθορίζουν τις συνθήκες, η αυξανόμενη έλλειψη ταλέντων, κάνει την απόκτηση και τη διατήρηση των εργαζομένων προτεραιότητα για τους/τις περισσότερους/ες εργοδότες/τριες.

Για να καταφέρετε να προσελκύσετε τους/τις καλύτερους/ες υποψηφίους/ες, η εταιρεία σας χρειάζεται να τους/τις εντυπωσιάσει σε κάθε βήμα της εμπειρίας τους. Δεδομένου ότι σχεδόν κάθε υποψήφιος/α έχει πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα και σε ιστοσελίδες αξιολόγησης εργοδοτών, θυμηθείτε ότι μπορούν να μοιραστούν την εμπειρία τους, είτε αυτή είναι θετική είτε αρνητική.Να θυμάστε όμως ότι μία και μόνο κακή κριτική μπορεί να είναι η αιτία που θα καθυστερήσουν οι προσλήψεις σας.

Μια αρνητική εμπειρία εργαζομένου/νης μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερους ρυθμούς αποχώρησης, αυξημένα κόστη πρόσληψης και να επηρεάσει τη συνολική επιτυχία της εταιρείας σας. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες που επικεντρώνονται στη δημιουργία μιας θετικής εμπειρίας υποψηφίων, μπορούν να ενισχύσουν το κίνητρο στο χώρο εργασίας, να αυξήσουν τους ρυθμούς παραγωγικότητας και να επιτύχουν υψηλότερη ικανοποίηση των πελατών.

Man and woman in an office having a meeting. Primary color: white.
Man and woman in an office having a meeting. Primary color: white.

εμπειρία υποψηφίων με νούμερα

Χρειάζεστε περισσότερες αποδείξεις ότι η εμπειρία των υποψηφίων σας είναι σημαντική; Παρακάτω θα βρείτε ορισμένα στατιστικά που θα σας πείσουν για τη σημασία του.

πώς να δημιουργήσετε μια θετική εμπειρία υποψηφίων;

Για να δημιουργήσετε μια θετική εμπειρία για τους/τις αιτούντες/σες, πρέπει πρώτα να κατανοήσετε τι θεωρείται για ‘καλή εμπειρία’. Παρακάτω παρουσιάζονται οι βασικοί παράγοντες που που οδηγούν σε μια καλή εμπειρία υποψηφίου.

επικοινωνία

 Η επικοινωνία αποτελεί ένα από τα κυριότερα στοιχεία που συνδράμουν στη θετική εμπειρία των υποψηφίων σας. Σήμερα η τεχνολογία είναι σε θέση να σας υποστηρίξει για να διατηρήσετε εύκολη επικοινωνία με τους υποψηφίους σας. Ένα μήνυμα που τους ενημερώνει για την πορεία της αίτησής τους μπορεί να βελτιώσει την εικόνα σας ως εργοδότη/τρια.

λεπτομερείς και ακριβείς περιγραφές θέσεων εργασίας

Μια περιγραφή θέσης εργασίας που δεν είναι σωστή και ακριβής μπορεί να βλάψει κατά πολύ την εμπειρία ενός/μιας υποψηφίου. Δεν χρειάζεται πολύς καιρός για να ανακαλύψει ένας/μία νέος/α εργαζόμενος/η ότι η περιγραφή της θέσης δεν ταιριάζει με τα καθήκοντα που όντως έχει. Αυτή η περίπτωση, είναι πολύ πιθανό να φθείρει την εμπιστοσύνη του/της προς την εταιρεία, να βλάψει το employer brand σας, αλλά και να αυξηθούν τα ποσοστά αποχώρησης εργαζομένων.

εύκολη και απλή διαδικασία αίτησης

Με 6 από τους/τις 10 αιτούντες/σες να μην συμπληρώνουν όλη την αίτηση, είναι πολύ σημαντικό να καθιερώσετε μια απλή διαδικασία αίτησης. Ένας/μία υποψήφιος/α θα πρέπει να μπορεί να ολοκληρώσει την αίτησή του/της και να συνάψει τα απαραίτητα αρχεία με ευκολία. Προσπαθήστε να ζητήσετε μόνο τις απαραίτητες πληροφορίες και αρχεία κατά το στάδιο αυτό και αν είναι απαραίτητο να ζητήσετε τα υπόλοιπα αργότερα. Η τακτική αυτή μπορεί να κάνει την αίτηση πιο απλή, γρήγορη και εύκολη.

ξεκάθαρη χρονική σειρά

Ένα από τα πιο αποθαρρυντικά χαρακτηριστικά σε μια αίτηση είναι η άγνοια της διαδικασίας. Συνήθως οι περισσότεροι/ες εργοδότες/τριες δεν ενημερώνουν τους/τις υποψηφίους/ες για το τι πρέπει να περιμένουν και οι αιτούντες/σες δεν γνωρίζουν πότε και αν θα λάβουν κάποια απάντηση.

θετική εμπειρία στη συνέντευξη

Για τους υποψήφιους/ες, η συνέντευξη είναι ένα από τα πιο αγχωτικά κομμάτια της διαδικασίας. Ανάλογα με το πώς θα χειριστείτε εσείς την κατάσταση, ο/η συνεντευξιαζόμενος/η, μπορεί να σχηματίσει μια θετική ή αρνητική εντύπωση για τον οργανισμό σας. Βεβαιωθείτε ότι οι υπεύθυνοι προσλήψεων, έχουν εκπαιδευτεί στο πώς να πραγματοποιούν τις συνεντεύξεις με δυνητικούς/ές υποψηφίους/ες. Η συνέντευξη είναι μια ευκαιρία να γνωρίσετε καλύτερα τον/την υποψήφιο/α, αλλά και να του/της δώσετε μια αίσθηση για την κουλτούρα της εταιρείας σας.

μοιράστε feedback

Μόνο το 7% των υποψηφίων λαμβάνουν τηλεφώνημα από έναν recruiter για να τους ενημερώσει ότι δεν επιλέχθηκαν. Ακόμα και αν κάποιος/α υποψήφιος/α δεν επιλεχθεί, θα ήθελε να νιώθει ότι ο χρόνος του/της εκτιμήθηκε και ότι η αίτηση για τη θέση δεν ήταν χαμένος κόπος. Ένα απλό email σε αυτούς/ές τους/τις υποψήφιους/ες που τους/τις εξηγείτε ότι μπορεί να μην πήραν αυτήν τη θέση, αλλά ότι θα τους/τις έχετε υπόψη για μελλοντικές θέσεις και πώς μπορούν να υποβάλουν αίτηση για τις υπόλοιπες θέσεις, μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία των υποψηφίων σας.

λάβετε feedback

Μη χάσετε την ευκαιρία να ζητήσετε και σεις τη γνώμη των υποψηφίων, με βάση την εμπειρία τους στη διαδικασία πρόσληψης. Αν και δεν θα σας παρέχουν όλοι/ες οι υποψήφιοι/ες feedback, μη διστάζετε να στέλνετε ερωτηματολόγια ή να ζητάτε ανατροφοδότηση. Αυτή η ανατροφοδότηση μπορεί να σας βοηθήσει να καθορίσετε πού τα πηγαίνετε καλά και πού πρέπει να κάνετε αλλαγές.

Στις μέρες μας, είναι σχεδόν αδύνατο να έχετε μια επιτυχημένη επιχείρηση χωρίς να προσφέρετε μια εξαιρετική εμπειρία στους/στις υποψήφιους/ες. Εάν θέλετε να βελτιώσετε την εμπειρία των υποψηφίων, παρακάτω παρουσιάζονται ορισμένες βέλτιστες πρακτικές και χρήσιμες συμβουλές.

#1. να είστε ειλικρινείς με τα αρνητικά στοιχεία της θέσης

Αν και αυτό μπορεί να ακούγεται ως ‘κακή στρατηγική’ για μερικούς, η αναφορά σε αρνητικά στοιχεία μιας θέσης εργασίας καθιστά την εταιρεία σας διαφανή και ειλικρινή, προσφέροντας ένα ελκυστικό περιβάλλον για τους/τις υποψηφίους/ες

Επίσης, παρέχοντας μια σαφή περιγραφή της θέσης εξασφαλίζετε ότι οι υποψήφιοι/ες θα είναι καλά ενημερωμένοι/ες πριν υποβάλουν αίτηση και εξοικονομείτε χρόνο στους/στις υπεύθυνους/ες πρόσληψης στο τέλος της διαδικασίας αξιολόγησης και στο onboarding. Αυτό το βήμα σας βοηθάει επίσης, να βελτιώσετε τα ποσοστά των νέων προσλήψεων που παραμένουν, καθώς θα γνωρίζουν από πριν όλες τις πτυχές της θέσης.

#2. ‘μπείτε’ στη θέση των υποψηφίων σας

Προσπαθήστε να συνδεθείτε με τους/τις υποψηφίους/ες σας. Αν είχατε υποβάλετε εσείς αίτηση για μια θέση στην εταιρεία, πώς θα θέλατε να είναι δομημένη; Θα θέλατε να λάβετε απάντηση από έναν διευθυντή πρόσληψης σχετικά με την κατάσταση της αίτησής σας; Πώς θα θέλατε να είναι η ιδανική διαδικασία συνέντευξης;

Αν λάβετε υπόψη σας αυτές τις ερωτήσεις, θα είναι πιο εύκολο να δημιουργήσετε μια καλύτερη εμπειρία για τους/τις υποψήφιους/ες, αλλά και θα βελτιώσετε τη φήμη της εταιρείας σας.

#3. εξατομικεύστε τη διαδικασία συνέντευξης

Όσο πιο εξατομικευμένη είναι η διαδικασία συνέντευξης της εταιρείας σας, τόσο το καλύτερο. Όταν οι υποψήφιοι/ες συναντιούνται με έναν/μια recruiter που δεν γνωρίζει τίποτα για αυτούς/ές ή για τις φιλοδοξίες τους, είναι πιθανό να απογοητευτούν.

Αφιερώστε χρόνο στον άνθρωπο που θα συναντήσετε και κάντε τη συνέντευξη πιο ελκυστική. Αυτός ο τρόπος σάς επιτρέπει να μοιραστείτε τις απαραίτητες πληροφορίες και να εξασφαλίσετε ότι θα πάρετε τη σωστή απόφαση για την πρόσληψη. Στο τέλος, είναι επίσης σημαντικό να δώσετε χρόνο στους υποψηφίους/ες για να σας ρωτήσουν ερωτήσεις σχετικά με τη θέση και την εταιρεία.

#4. προσφέρετε συνεχή ενημέρωση

Η διαδικασία πρόσληψης μπορεί να καθυστερήσει για πολλούς λόγους. Αν δεν θέλετε να ρισκάρετε να χάσετε κορυφαίους/ες υποψηφίους/ες, διαθέστε χρόνο για να τους/τις ενημερώσετε. Αυτό μπορεί να τους/τις βοηθήσει να κατανοήσουν το γιατί δεν έχουν λάβει κάποια απάντηση από εσάς και ενδεχομένως να τους/τις αποτρέψει να στραφούν στους ανταγωνιστές σας. Τέλος, κρατήστέ τους/τες ενημερωμένους/ες για θετικές και αρνητικές εξελίξεις και περιγράψτε τους τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα της πρόσληψης.

πώς να μετρήσετε την εμπειρία των υποψηφίων σας

Η παρακολούθηση της εμπειρίας των υποψηφίων σας είναι πολύ σημαντική για την επιτυχία της. Πρέπει να αξιολογείτε και να προσαρμόζετε τακτικά τη διαδικασία της πρόσληψης, για να βεβαιωθείτε ότι παρέχετε μια θετική εμπειρία. Ξεκινήστε αξιολογώντας την τρέχουσα εμπειρία των υποψηφίων σας ή ελέγχοντας τις online κριτικές για να δείτε πώς αντιλαμβάνονται οι προηγούμενοι/ες υποψήφιοι/ες τη διαδικασία αυτή.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους να παρακολουθήσετε την εμπειρία των υποψηφίων, είναι να ρωτήσετε τους/τις ίδιους/ες. Στείλτε ερωτηματολόγια στους/στις υποψηφίους/ες σας σε διάφορα σημεία της διαδικασίας πρόσληψης. Βεβαιωθείτε ότι αυτές οι έρευνες είναι σύντομες, για να αυξήσετε το ποσοστό που θα τα συμπληρώσει. 

Άλλες τακτικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, για να μετρήσετε την εμπειρία των υποψηφίων, περιλαμβάνουν το ποσοστό ολοκλήρωσης της αίτησης, το ποσοστό αποδοχής προσφορών και τα ποσοστά διατήρησης, για όλους/ες τους/τις υπαλλήλους, ανεξάρτητα από τα χρόνια που είναι στην εταιρεία.

Το employer branding είναι ουσιαστικό για τις καλές προσλήψεις και την ενσωμάτωση των υποψηφίων στο σημερινό περιβάλλον εργασίας. Όσο πιο γρήγορα η εταιρεία σας υιοθετήσει στρατηγικές για τη βελτίωση και την ενίσχυση της εμπειρίας των υποψηφίων, τόσο πιο ελκυστική θα είναι για τα ταλέντα σε όλους τους κλάδους.