Η δημιουργία ενός θετικού εργασιακού περιβάλλοντος μπορεί να προσφέρει στις επιχειρήσεις πολλά οφέλη. Σύμφωνα με την έρευνά μας (Employer Brand Research), κατατάσσεται μεταξύ των 5 κορυφαίων λόγων για τους οποίους τα άτομα επιλέγουν να εργαστούν σε μια εταιρεία. Όχι μόνο βοηθά στην προσέγγιση των κορυφαίων ταλέντων, αλλά μπορεί ακόμα να μειώσει την εναλλαγή των εργαζομένων και τις απουσίες, ενώ παράλληλα ενισχύει την παραγωγικότητα.

Για να δημιουργήσετε ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον για την επιχείρησή σας, είναι βασικό να δώσετε προσοχή στα κύρια σημεία που διαμορφώνουν την εμπειρία των εργαζομένων από τη στιγμή της πρόσληψης έως και τον τερματισμό της συνεργασίας. Στη συνέχεια, έχουμε συγκεντρώσει μερικές μεθόδους που θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε μια φιλική ατμόσφαιρα στην εταιρεία σας.

πώς να δημιουργήσετε ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον.

να εξατομικεύετε την πρόσληψη.

Η διαδικασία της πρόσληψης δεν επηρεάζει μόνο την ικανότητά σας να βρείτε και να προσλάβετε ταλαντούχους εργαζόμενους, αλλά λέει πολλά για τη συνολική νοοτροπία της εταιρείας σας. Οι κακές τεχνικές πρόσληψης μπορούν να οδηγήσουν σε ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον.

Κάθε σημείο επαφής της διαδικασίας πρόσληψης πρέπει να είναι ανθρωποκεντρικό. Για αυτόν τον λόγο, είναι συχνά καλύτερο να συνεργάζεστε με έναν ειδικό όπως είναι η Randstad, που μπορεί να βοηθήσει να γίνουν οι προσπάθειες πρόσληψης πιο αποτελεσματικές. Η ανταμοιβή σας θα είναι ένα αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα σας εμπιστεύεται, θα σας υποστηρίζει και θα θέλει να σας βοηθήσει να πετύχετε.

Πέρα από την ανθρωποκεντρική πολιτική, ακολουθήστε αυτές τις προτάσεις για να βοηθήσετε τους υποψηφίους σας να βιώσουν μια θετική εμπειρία πρόσληψης.

  • βεβαιωθείτε ότι οι περιγραφές θέσεων εργασίας είναι ακριβείς: κανείς δε θέλει να σπαταλά τον χρόνο του σε ανούσιες πληροφορίες.
  • αποφύγετε τις εκτενείς αιτήσεις, ειδικά κατά το αρχικό στάδιο.
  • ελέγξτε ότι η σελίδα της εταιρείας είναι φιλική προς τον χρήστη, ενημερωμένη και οι σύνδεσμοι λειτουργούν σωστά κρατάτε τους υποψηφίους ενήμερους για το πού βρίσκονται στη διαδικασία, είτε στέλνοντας ειδοποιήσεις απόρριψης, είτε ζητώντας περισσότερες πληροφορίες ή επικοινωνώντας για τον προγραμματισμό μιας συνέντευξης.
     
άνθρωποι που συζητούν μπροστά από ένα λαπτοπ
άνθρωποι που συζητούν μπροστά από ένα λαπτοπ

να δίνετε βάση στη διαδικασία ενσωμάτωσης.

Η ενσωμάτωση είναι ένα άλλο βασικό σημείο στην εργασιακή εμπειρία, καθώς στοχεύει στην ένταξη των νέων εργαζομένων στην εταιρεία. Ένα πετυχημένο πρόγραμμα ενσωμάτωσης ξεκινά για τους εργαζόμενους με έναν θετικό τόνο, παρέχοντας τη γνώση, την εκπαίδευση και την υποστήριξη που χρειάζονται, για να γίνουν πιο παραγωγικοί.

Στην πραγματικότητα, η ενσωμάτωση έχει αποδειχθεί βασικό στοιχείο για τη διατήρηση και τη συμμετοχή των εργαζομένων. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η πλειοψηφία των νεοπροσληφθέντων εργαζομένων, που βίωσαν πετυχημένη ενσωμάτωση, θα παραμείνουν στην εταιρεία για τρία χρόνια. Επιπλέον, η αποτελεσματική ενσωμάτωση μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα των εργαζομένων.

Οι δομημένες διαδικασίες ενσωμάτωσης εγγυώνται ότι κάθε μέρος της εμπειρίας είναι επαρκές και ότι κάθε νέος εργαζόμενος λαμβάνει τις ίδιες πληροφορίες σχετικά με την εταιρεία και το ρόλο τους.

Ωστόσο, μην αγνοείτε τις προκλήσεις που μπορούν να προκύψουν από την υβριδική ή την απομακρυσμένη εργασία κατά τη διάρκεια της εμπειρίας ενσωμάτωσής. Να είστε προετοιμασμένοι/ες να προσαρμοστείτε όσο χρειάζεται, για να κάνετε τους εργαζομένους να παραμείνουν αφοσιωμένοι και εκτός γραφείου.

Εάν χρειάζεστε βοήθεια, σκεφτείτε να επικοινωνήσετε με έναν ειδικό του τμήματος HR, προκειμένου να σας βεβαίωσει ότι καλύπτετε αυτά τα βασικά.

  • σε κάθε νέα πρόσληψη πρέπει να συμπληρώνετε τα αναγκαία νομικά έγγραφα και έντυπα μισθοδοσίας
  • η διανομή του τεχνολογικού ή λοιπού εξοπλισμού και των κωδικών πρόσβασης θα πρέπει να είναι άμεση
  • οι περίοδοι σταδιακής εκπαίδευσης μπορούν να βοηθήσουν, ώστε το νέο μέλος να μη νιώσει πιεσμένος - όμως, την ίδια στιγμή, να συμμετέχει και να μην νιώθει πως δεν είναι χρήσιμος
  • το να παρέχετε έναν μέντορα είναι ένας πολύ καλός τρόπος, για να βοηθήσετε τον νέο εργαζόμενο να συνηθίσει τη χωροταξία του κτιρίου, να κατανοήσει τη διαχείριση των μεσημεριανών γευμάτων και των διαλειμμάτων και να γνωρίσει νέους συναδέλφους
  • οι προγραμματισμένες συναντήσεις με έναν manager ή εκπρόσωπο του HR μπορούν να εγγυηθούν ότι ο νέος εργαζόμενος δε θα παραμεληθεί ή δε θα αποκλειστεί από κάποιες δράσεις.

να επενδύετε στη μάθηση και την εξέλιξη.

Οι εργαζόμενοι θέλουν να είναι αποδοτικοί, να μπορούν να έχουν τη δυνατότητα προαγωγής ή να αποκτούν διαφορετικό ρόλο μέσω της επαναπροσαρμογής των δεξιοτήτων τους. Προσφέροντας προγράμματα κατάρτισης και μαθήματα για ποικίλα θέματα, δείχνετε ότι επενδύετε στο ανθρώπινο δυναμικό σας.

Βάσει της έρευνάς μας (Employer Brand Research), διαπιστώνεται ότι το 76% των εργαζομένων θεωρεί πως η επαγγελματική εξέλιξη είναι σημαντική, ιδιαίτερα για τους νέους (81%). Το 45% αισθάνεται ότι του δίνεται η ευκαιρία να εξελιχθεί. Όμως, μόνο το 51% αυτών λαμβάνει πραγματικά ευκαιρίες για την προσωπική του ανάπτυξη. Η προσφορά ευκαιριών εξέλιξης είναι ένα ισχυρό εργαλείο, που συμβάλλει στη διατήρηση των εργαζομένων. Για αυτόν τον λόγο, μάλιστα, ασκείται πίεση στον εργοδότη προκειμένου να τα καταφέρει.

Επιπλέον, η έρευνα 2023 Workmonitor της Randstad διαπίστωσε ότι η εργασία και η οικονομική ασφάλεια είναι υψηλές προτεραιότητες για το 92,9% των εργαζομένων. Ενώ έχουν αυτοπεποίθηση, θεωρώντας ότι μπορούν να βρουν μια άλλη εργασία, η αλλαγή του εργατικού δυναμικού και η υιοθέτηση της αυτοματοποίησης προκαλούν ανασφάλεια. Η προσφορά επαγγελματικής καθοδήγησης μαζί με τις ευκαιρίες βελτίωσης και επαναπροσαρμογής των δεξιοτήτων, μπορούν να βοηθήσουν τους εργαζόμενους και τις εταιρείες να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Η εταιρεία σας πιθανόν να έχει μια ποικιλία προαπαιτούμενων μαθημάτων εκπαίδευσης και ασφάλειας, κάποια από αυτά πραγματοποιούνται ετησίως. Αν και είναι σημαντικά και ωφέλιμα, καλό θα ήταν να διαχωρίσετε αυτούς τους τύπους μαθημάτων από τις εκπαιδεύσεις και τις ευκαιρίες εξέλιξης. Είναι σημαντικό για το τμήμα HR να φροντίζει ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να γνωρίζουν τις δυνατότητες εκπαίδευσης που τους παρέχονται και πως μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτές.

να δείχνετε την εκτίμησή σας.

Η προσφορά ανταμοιβών μπορεί να δώσει κίνητρο στους εργαζομένους σας, ενώ παράλληλα τους δείχνετε την εκτίμησή σας. Οι ανταμοιβές δε χρειάζεται να είναι χρηματικές, παρόλο που είναι πάντα ευπρόσδεκτες, ειδικά σε περιόδους πληθωρισμού. Στην πραγματικότητα, πολλοί εργαζόμενοι ελπίζουν ότι ο εργοδότης τους μπορεί να προσφέρει κάποιο είδος προσαρμογής του κόστους ζωής, για να κατευνάσει τις  οικονομικές τους ανησυχίες.

Εκτός από την παρακολούθηση της μισθολογικής σας κλίμακας ώστε να εξασφαλίσετε μία επαρκή ανταμοιβή, εξετάστε τις επόμενες μη-χρηματικές παροχές ως παραδείγματα ενός θετικού εργασιακού χώρου.

  • ευέλικτο πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένων των προσαρμογών της βάρδιας, των ρεπό και των ημερών εργασίας
  • απομακρυσμένη εργασία ή υβριδικό μοντέλο 
  • αναγνώριση στους εργαζόμενους μέσω βραβείων, επιδοκιμασία κατά τη διάρκεια των συσκέψεων ή newsletters, ή δίνοντας προσωπικά εύσημα
  • διάφορα προνόμια όπως parking, εταιρικά δώρα και δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε projects
  • οι ανταμοιβές ολόκληρου του τμήματος συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση του ηθικού και στην ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας. Δώστε τη δυνατότητα γευμάτων, κοινωνικών δραστηριοτήτων και εκτεταμένων περιόδων άδειας.

να διαμορφώνετε ισχυρή διοίκηση.

Πολύ συχνά, οι εταιρείες προωθούν προσωπικό σε διοικητικές θέσεις βάσει λανθασμένων κριτηρίων, όπως τα χρόνια εργασίας ή η απόδοση. Δυστυχώς, μόνο και μόνο επειδή κάποιος είναι ο καλύτερος πωλητής σας δεν σημαίνει ότι θα γίνει και καλός διευθυντής τμήματος πωλήσεων.

Άλλες πτυχές αφορούν την ικανότητα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Η χρήση αναλυτικών εργαλείων για την αξιολόγηση δεξιοτήτων μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε ποιος/ά είναι ο καταλληλότερος/η για μία νέα θέση. Αφιερώστε χρόνο για να συζητήσετε διεξοδικά τα καθήκοντα εργασίας με κάθε υποψήφιο. Μερικές φορές, η επιθυμία για περισσότερα χρήματα ή κύρος μπορεί να προκαλέσει βιαστική, και σε ορισμένες περιπτώσεις ανεπιθύμητη, αποδοχή.

Ένας άλλος τρόπος για να διασφαλίσετε ότι έχετε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον είναι να παρέχετε υποστήριξη στους νέους (και παλαιότερους) επικεφαλείς των τμημάτων μέσω μαθημάτων κατάρτισης και εξέλιξης. Οι managers χρειάζονται ενδελεχή γνώση της εργατικής νομοθεσίας. Επιπλέον, η διαχείριση συγκρούσεων, η λήψη αποφάσεων, η παροχή κινήτρων και η οργάνωση είναι όλες απαραίτητες δεξιότητες για έναν επιτυχημένο manager και μπορεί να λείπουν από το άτομο, που επιλέξατε.

Εάν έχετε τη δυνατότητα, παρέχετε έναν μέντορα που μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη νέων καθηκόντων. Ακόμα, βεβαιωθείτε ότι η αλυσίδα εντολών είναι σαφώς οριοθετημένη. Παραδείγματος χάρη, οι νέοι προϊστάμενοι συχνά απομακρύνονται από την υπόλοιπη ομάδα, αλλάζοντας προκλητικά το ρόλο τους από αυτόν του συναδέλφου σε εκείνον του ανώτερου. Μόνο παρέχοντας ολοκληρωμένη υποστήριξη, μπορείτε να συμβάλετε στην ανάπτυξη μιας θετικής εμπειρίας του εργοδότη - για τον manager και την ομάδα του.

να παρέχετε ευελιξία.

Η επιθυμία να απολαμβάνουν την προσωπική ζωή και την εργασία από το να απολαμβάνουν τη ζωή παρά την εργασία είναι έντονη ανάμεσα στους εργαζομένους. Ως εκ τούτου, οι εργοδότες που επιθυμούν ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον, πρέπει να διασφαλίζουν τη μέγιστη ισορροπία μεταξύ εργασίας και ζωής. Η έρευνα Workmonitor 2023 της Randstad για τις στάσεις των εργαζομένων, αποδεικνύει αυτά τα στοιχεία.

  • το 97% θεωρεί σημαντική την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
  • το 46% θα προτιμούσε να παραιτηθεί από την εταιρεία του, εάν το εμπόδιζε να απολαύσει τη ζωή του
     
άνθρωπος που εργάζεται από κάποιο καφέ
άνθρωπος που εργάζεται από κάποιο καφέ

Ένας από τους τρόπους που μια επιχείρηση μπορεί να επηρεάσει την ισορροπία εργασίας / ζωής είναι μέσω της ευελιξίας σε χρόνο και τοποθεσία. Αν και οι δυνατότητες για απομακρυσμένη εργασία δεν είναι ίδιες όπως στην πανδημία, εξακολουθούν να είναι σημαντικές για την προσέγγιση και τη διατήρηση των εργαζομένων.

Συγκεντρώστε δεδομένα σχετικά με το τι θέλουν οι εργαζόμενοί σας, όσον αφορά την ευελιξία στον χώρο εργασίας. Η δημιουργία ενός υβριδικού μοντέλου εργασίας με μερικές μέρες εξ’ αποστάσεως, μπορεί να είναι το πιο βασικό για να βελτιώσετε την εργασιακή εμπειρία πολλών υπαλλήλων σας. Άλλοι μπορεί να προτιμούν την τετραήμερη εργασία ή τη δυνατότητα αλλαγής ωρών εργασίας.

να ακούτε και να μαθαίνετε.

Το να πραγματοποιείτε αλλαγές χωρίς να συγκεντρώνετε στοιχεία, μπορεί να οδηγήσει σε αποθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι εργαζόμενοί σας είναι οι καλύτερες πηγές πληροφοριών όταν δημιουργείτε ένα θετικό περιβάλλον εργασίας. Όταν πραγματοποιείτε αξιολογήσεις και ομαδικές συναντήσεις για προβληματισμούς, δώστε προσοχή σε τάσεις που μπορεί να δημιουργούνται, ακόμα κι αν οι προτάσεις διαφέρουν αρκετά. Παραδείγματος χάρη, 20 άτομα μπορεί να έχουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με την επιμέλεια του καφέ μπαρ, αλλά επειδή όλοι εξέφρασαν τη γνώμη τους, τώρα γνωρίζετε ότι η οργάνωση είναι ελλιπής.

Επιπρόσθετα, κατανοήστε ότι λόγω της εξοικείωσης τους με την εργασία, οι εργαζόμενοι σας συχνά αντιλαμβάνονται τη βελτίωση της παραγωγικότητας, καλύτερα από εσάς. Μη βιάζεστε να απορρίψετε την πρόταση ακόμα και ενός εκπαιδευόμενου εργαζόμενου.

Ένας τρόπος για να επικεντρωθείτε στους εργαζόμενους, είναι να τους αφήσετε να διευθύνουν εκείνοι τη συνάντηση. Η δουλειά σας είναι να ακούτε, να κρατάτε σημειώσεις και να απαντάτε θετικά. Ενώ μερικές ιδέες μπορεί να χρειάζονται περισσότερο χρόνο ή κόστος απ’ ό,τι μπορεί να ξοδέψει η εταιρεία σας, υπάρχουν τρόποι να τα εξασφαλίσετε χωρίς να απορρίψετε αμέσως μια πρόταση.

να δίνετε βαρύτητα στην εμπειρία των εργαζομένων.

Να θυμάστε ότι η εμπειρία των εργαζομένων βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο κάθε προσπάθειας για κατανόηση και βελτίωση του επιθυμητού εργασιακού χώρου. Αυτή η εμπειρία περιλαμβάνει όλες τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των εργαζομένων και της εταιρείας σας, τόσο θετικές όσο και αρνητικές.

Δίνοντας προσοχή σε όλα τα σημεία επαφής με τον εργαζόμενο από την πρόσληψη έως τον τερματισμό της συνεργασίας, θα μπορέσετε να βρείτε τομείς που χρειάζονται βελτίωση και να αναβαθμίσετε τον χώρο εργασίας σας.