σσσ... τι δεν πρέπει να πεις στη δουλειά.

Παραδέξου το, σου έχει συμβεί κι εσένα! Παραπάνω από μία φορά! Όλοι μας έχουμε πει πράγματα στη δουλειά που τα έχουμε μετανιώσει αν όχι το δευτερόλεπτο που τα ξεστομίσαμε, σίγουρα αμέσως μετά. Πόσες φορές έχετε σκεφτεί και έχετε σχεδόν πείσει τον εαυτό σας αναλογιζόμενοι: “Στο εξής θα σκέφτομαι πρώτα και μετά θα μιλάω!”, μόνο και μόνο για να έρθει η επόμενη μέρα και να σπάσετε αυτή την υπόσχεση σαν να μην την δώσατε ποτέ; Πόσες διενέξεις με συναδέλφους ή επιπλήξεις από το αφεντικό χωρίς ιδιαίτερη αφορμή; Η αλήθεια είναι ότι όταν είσαι υπό πίεση - πράγμα που συμβαίνει συχνά στον εργασιακό χώρο - είναι εύκολο να πεις κάτι “λάθος”.

Εμείς σε καταλαβαίνουμε, και αναγνωρίζουμε ότι το αίσθημα αυθορμητισμού που σε διακατέχει είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που σου δίνουν ζωντάνια και σε καμία περίπτωση δεν σου ζητάμε να το αποβάλλεις. Υπάρχουν ωστόσο, ορισμένες περιπτώσεις όπου πρέπει όλοι να το τιθασεύουμε. Παρακάτω θα δούμε ορισμένες από τις φράσεις που θα πρέπει να όλοι να αποφεύγουμε στον εργασιακό χώρο και θα προτείνουμε τρόπους με τους οποίους μπορείς να εκφράσεις αυτό που θέλεις χωρίς να παγιδευτείς στα λεγόμενα σου. Κάποιες φορές, είναι απλά θέμα διπλωματίας και εξέτασης τους θέματος από άλλη οπτική και όχι αλλαγή στοιχείων της προσωπικότητας σου.

 

“Θα πάρει μόνο 1 λεπτό”

Φράση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε 2 περιπτώσεις, είτε στην περίπτωση που ζητάμε βοήθεια από ένα συνάδελφο, είτε στη περίπτωση που μας ζητούν να διεκπεραιώσουμε μια εργασία. Σε κάθε περίπτωση σου προτείνουμε να μην ανακοινώνεις χρονικά περιθώρια προτού σκεφτείς όλες τις παραμέτρους και αξιολογήσεις σωστά τον χρόνο που θα χρειαστεί για να ολοκληρωθεί μια εργασία. Πολλές φορές οι πιο απλές εργασίες είναι αυτές που απαιτούν τον περισσότερο χρόνο. Στην περίπτωση λοιπόν που σου ζητηθεί να κάνεις κάτι μπορείς να απαντήσεις: “Δώσε μου λίγο χρόνο να το δω και θα σε ενημερώσω αμέσως.”. Ειδικά αν το άτομο που σου ζητάει κάτι είναι το αφεντικό σου, καλό είναι να αποφύγεις να δεσμευτείς για κάτι το οποίο δεν είναι εφικτό.

 

“Πάντα το κάναμε με αυτό τον τρόπο”

Σίγουρα σε μια εταιρεία υπάρχουν διαδικασίες οι οποίες πρέπει να τηρούνται και ενδεχομένως κάποιες από αυτές να μην μπορούν να αλλάξουν. Ωστόσο, μια εταιρεία είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ο οποίος εξελίσσεται καθημερινά σύμφωνα με τα νέα δεδομένα. Ένα μικρό παράδειγμα για να αντιληφθείς καλύτερα αυτό που λέμε είναι όλες οι διαδικασίες που έχουν απλοποιηθεί, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία. Ίσως λοιπόν, να ήταν καλύτερο την επόμενη φορά που θα σου προτείνει κάποιος συνάδελφος μια διαφορετική οπτική να απαντήσεις: “Μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί πιστεύεις ότι αυτή η προσέγγιση θα ήταν καλύτερη;”

 

“Δεν είναι δικό μου πρόβλημα”

Καθημερινά συνάδελφοι απευθύνονται σε εσένα για να λύσεις προβλήματα ή να δρομολογήσεις εργασίες οι οποίες συχνά δεν αναφέρονται μέσα σε αυτή την περίφημη περιγραφή της θέσης και των καθηκόντων σου, την οποία λεπτομερέστατα ανέλυσες προτού κάνεις την αίτηση σου. Σίγουρα πολλές φορές η πιο εύκολη και γρήγορη λύση είναι να απαντήσεις ότι δεν είναι δικό σου πρόβλημα και να προσπαθήσεις να αποφύγεις να ασχοληθείς με το θέμα αυτό. 

Έχεις αναλογιστεί ποτέ όμως ότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να φαίνεσαι πεισματάρης ή ακομη και τεμπέλης; Ότι παρουσιάζεις έλλειψη ομαδικού πνεύματος και αδιαφορία για την εταιρεία; Για να αποφύγεις λοιπόν να δημιουργήσεις αρνητικό κλίμα θα μπορούσες να προσπαθήσεις να να βοηθήσεις τον συνάδελφο υποδεικνύοντας του την κατεύθυνση που θα μπορούσε να ακολουθήσει για να βρει τη λύση στο πρόβλημα του. Θα μπορούσες να απαντήσεις ως εξής: Μακάρι να μπορούσα να σε βοηθήσω, δυστυχώς όμως δεν το γνωρίζω ή δεν έχω χρόνο αυτή τη στιγμή, θα μπορούσες να απευθυνθείς στον τάδε συνάδελφο ή να δοκιμάσεις αυτό.”

“Μπορεί και να κάνω λάθος, αλλά”

Έχεις μια ιδέα, μπορεί να είναι καλή, μπορεί και όχι, γιατί χρειάζεται να προδιαθέσεις τον άλλον αρνητικά γι΄αυτό; Εάν εσύ ο ίδιος δεν μπορείς να βρεις λόγους να υποστηρίξεις την ιδέα σου τότε το πιο πιθανό να μην είναι βιώσιμη. Αν πραγματικά όμως θες να προτείνεις κάτι, να το κάνεις με αυτοπεποίθηση! Διατύπωσε λοιπόν την ιδέα σου χωρίς να την προκαταβάλεις αρνητικά: “Μια ιδέα θα ήταν …” “Θα μπορούσαμε να …”

“Σσσσσ….”

Σου συνιστούμε να είσαι πολύ προσεκτικός με όσα συζητάς στο γραφείο με διευθυντές και συναδέλφους, κεκλεισμένων των θυρών. Καλώς ή κακώς αντίστοιχες συζητήσεις έχουν την τάση να μαθαίνονται. Θα σου προτείναμε να μην συζητάς λοιπών ιδιαιτέρως στο γραφείο όσα δεν θα έλεγες και δημοσίως και να σκέφτεσαι δυο και τρεις φορές τι μοιράζεσαι και με ποιόν. Προσπάθησε να σκεφτείς πως μπορεί να μεταφραστούν τα λεγόμενα σου από τρίτους.

Επειδή όμως είμαστε άνθρωποι και συχνά κάνουμε λάθη, αν πεις κάτι και αργότερα το μετανιώσεις σε συμβουλεύουμε να παραδεχτείς το λάθος σου. Η ειλικρίνεια και ο διάλογος είναι ο καλύτερος δρόμος για να λυθούν όλες οι παρεξηγήσεις, ζήτα συγγνώμη και εξήγησε στον άλλον τι πραγματικά εννοούσες.

 

Αν είσαι έτοιμος να κάνεις το επόμενο βήμα στη καριέρα σου, κάνε την αίτηση σου εδώ για την επόμενη θέση εργασίας σου.

Επιστρέψτε στην προηγούμενη σελίδα