Σε όποιο στάδιο κι αν βρίσκεσαι, είτε ολοκληρώνεις τον κύκλο σου σε μια θέση εργασίας είτε θέλεις απλώς να βελτιώσεις τον τρόπο που εργάζεσαι καθημερινά, ο υπολογιστής που χρησιμοποιείς στην εργασία σου χρειάζεται τακτική οργάνωση. Ένας τακτοποιημένος ψηφιακός χώρος σε βοηθά να βρίσκεις γρήγορα ό,τι χρειάζεσαι και να εργάζεσαι πιο αποτελεσματικά. Παρακάτω, θα βρεις πρακτικές οδηγίες που θα σε βοηθήσουν να διατηρείς τον υπολογιστή σου τακτοποιημένο.

Close up typing on a keyboard of a computer
Close up typing on a keyboard of a computer

1. τακτοποίησε την επιφάνεια εργασίας σου

Για πολλούς από εμάς, η επιφάνεια εργασίας ή ο φάκελος ‘λήψεις’ (downloads) συγκεντρώνει αρχεία από διάφορα projects πάνω στα οποία εργαζόμαστε. Γι’ αυτό, είναι συνηθώς το πρώτο μέρος που γεμίζει και γίνεται δύσχρηστο.

Εκεί μπορεί να υπάρχουν φωτογραφίες, προσχέδια και αρχεία που δεν χρειάζεσαι πλέον και πιθανότατα δεν θα ανοίξεις ξανά.

Διάγραψε ό,τι δεν θα χρειαστείς στο μέλλον και ταξινόμησε τα υπόλοιπα στους φακέλους που τους αντιστοιχούν. Με αυτόν τον τρόπο η επιφάνεια εργασίας σου θα παραμένει καθαρή, οργανωμένη και εύκολη στη χρήση.

2. οργάνωσε τα αρχεία σου

Να είσαι αυστηρός/ή όταν αποφασίζεις ποια αρχεία θα κρατήσεις. Ρώτα τον εαυτό σου: «Θα χρειαστώ ποτέ ξανά αυτό το αρχείο;» Αν η απάντηση είναι όχι, ήρθε η στιγμή να το αποχωριστείς. 

Τέτοια αρχεία μπορεί να είναι παλιές φωτογραφίες που είχες αποθηκεύσει, to-do λίστες και σημειώσεις που έχουν ήδη διεκπεραιωθεί ή προσχέδια αρχείων για τα οποία έχεις νεότερη έκδοση.

Αν χρειάζεται οπωσδήποτε να κρατήσεις κάποιο αρχείο για λόγους αρχειοθέτησης, σκέψου να το αποθηκεύσεις στο drive ή στο cloud, αντί για τον υπολογιστή σου. Έτσι απελευθερώνεται χώρος και ο υπολογιστής σου γίνεται πιο γρήγορος.

ψάχνεις για περισσότερες συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να βρεις την εργασία που σου ταιριάζει;

Στην κατηγορία “συμβουλές καριέρας” θα βρεις άρθρα σχετικά με συμβουλές συνέντευξης, επαγγελματικής καθοδήγησης και πολλά tips που θα σε βοηθήσουν στο επόμενο βήμα της καριέρας σου.

μάθε περισσότερα

3. δημιούργησε φακέλους

Το μυστικό για έναν οργανωμένο υπολογιστή είναι ένα αποτελεσματικό σύστημα αρχειοθέτησης.

Μια καλή πρακτική είναι να δημιουργείς έναν φάκελο για κάθε project ή πελάτη. Όταν το project ολοκληρωθεί — ή στο τέλος κάθε χρόνου αν είναι συνεχές — μπορείς να το αρχειοθετήσεις χρονολογικά.

Η δομή των φακέλων που θα επιλέξεις εξαρτάται από τον όγκο των αρχείων που διαχειρίζεσαι και από το πώς θα σου είναι πιο εύκολο να βρεις ό,τι χρειάζεσαι στο μέλλον.

Ένα σύστημα αρχειοθέτησης χρειάζεται να είναι αρκετά λογικό, ώστε να μπορείς να βρεις οποιοδήποτε αρχείο θέλεις, χωρίς να χρειάζεται να θυμάσαι πού το έχεις αποθηκεύσει. Διατήρησε μια συνέπεια στα ονόματα των φακέλων σου, (π.χ. [ημερομηνία]-[project]-[περιγραφή]), ώστε να μπορείς να τα βρεις πιο εύκολα.

4. καθάρισε το ιστορικό και την προσωρινή μνήμη του προγράμματος περιήγησης

Σου έχει τύχει ποτέ να πληκτρολογήσεις λάθος μια διεύθυνση και μετά να εμφανίζεται συνεχώς στις προτάσεις αυτόματης συμπλήρωσης; Ή να επισκεφτείς έναν ιστότοπο και μετά οι διαφημίσεις του να σε ακολουθούν παντού, χωρίς να σε ενδιαφέρουν; Όποιος κι αν είναι ο λόγος, ο πιο εύκολος τρόπος να το διορθώσεις είναι να καθαρίσεις το ιστορικό και το cache memory (κρυφή μνήμη) του browser σου.

Έτσι, ο υπολογιστής σου απελευθερώνει χώρο και οι ρυθμίσεις του browser ενημερώνονται. Σημείωσε ότι διαγράφοντας το cache memory θα αποσυνδεθείς από όλους τους λογαριασμούς σου. Οπότε αν έχεις αποθηκευμένους κωδικούς ή ακόμα καλύτερα, χρησιμοποιείς ένα password manager (συνιστάται για μεγαλύτερη ασφάλεια και ιδιωτικότητα), η επανασύνδεση θα είναι πιο εύκολη.

5. δημιούργησε αντίγραφα ασφαλείας των αρχείων σου

Καλό είναι να φροντίζεις να κρατάς αντίγραφα ασφαλείας των αρχείων σου. Οι περισσότερες εταιρείες διαθέτουν αποθηκευτικό χώρο στο drive ή στο cloud, που είναι ιδανικά γι’ αυτό.

Έτσι ώστε σε περίπτωση που συμβεί κάτι απρόοπτο στον υπολογιστή σου, να σωθεί όλη η προσπάθεια που έχεις καταβάλει για ένα project .

Ακόμα κι αν δεν το έχεις κάνει μέχρι τώρα, ποτέ δεν είναι αργά να ξεκινήσεις! Μόλις καθαρίσεις και οργανώσεις τον υπολογιστή σου, είναι η κατάλληλη στιγμή για να δημιουργήσεις τα αντίγραφα ασφαλείας, αφού όλα τα αρχεία είναι τακτοποιημένα και εύκολα προσβάσιμα.

Αν καθαρίζεις τον υπολογιστή επειδή αλλάζεις εργασία, η αποθήκευση των αρχείων σε έναν κοινόχρηστο φάκελο που μπορούν να χρησιμοποιούν οι συνάδελφοί σου είναι επίσης ένας απλός τρόπος να διασφαλίσεις τη συνέχεια της εργασίας σου για όποιον/α αναλάβει τα καθήκοντά σου.

6. οργάνωσε τα προσωπικά σου αρχεία

Ως γενικός κανόνας, είναι καλή πρακτική να κρατάς τα προσωπικά σου αρχεία χωριστά από τα αρχεία της εργασίας σου. Στον ψηφιακό κόσμο, ωστόσο, είναι εύκολο να αναμειχθούν.

Οπότε αν αλλάζεις εργασία, φρόντισε να διαγράψεις από τον υπολογιστή σου όλα τα προσωπικά σου αρχεία, τα emails, τις επαφές και τα μηνύματα. Πολλές εταιρείες επίσης κρατούν αντίγραφο όλων των αρχείων του υπολογιστή και τα στέλνουν στον manager, ώστε να μην χαθεί κανένα αρχείο που αφορά την εργασία.

Αν στον υπολογιστή σου υπάρχουν προσωπικά αρχεία όπως φωτογραφίες, φορολογικά έγγραφα, αποδείξεις μισθοδοσίας, λογαριασμοί, το βιογραφικό σου ή οτιδήποτε άλλο που δεν θέλεις να έχει πρόσβαση κάποιος άλλος, φρόντισε να τα διαγράψεις πριν φύγεις ή να τα μεταφέρεις με ασφάλεια στον προσωπικό σου υπολογιστή.

7. διάγραψε ή ενημέρωσε τους αποθηκευμένους κωδικούς

Έλεγξε τους αποθηκευμένους κωδικούς στον browser σου (συνήθως βρίσκονται στην καρτέλα ρυθμίσεων), διάγραψε αυτούς που δεν χρησιμοποιείς πλέον και ενημέρωσε όποιους έχουν αλλάξει.

Αν αλλάζεις εργασία, διάγραψε όλους τους αποθηκευμένους κωδικούς, ειδικά όσους αφορούν τους προσωπικούς σου λογαριασμούς.

Αν και στις περισσότερες εταιρείες πραγματοποιείται ολική διαγραφή των δεδομένων μετά την αποχώρηση ενός εργαζομένου, καλό είναι να διαγράψεις τα αρχεία σου ο/η ίδιος/α. Έτσι, θα είσαι 100% σίγουρος/η ότι δεν έχει μείνει τίποτα πίσω.

8. άδειασε τον κάδο ανακύκλωσης

Μην ξεχάσεις να αδειάσεις τον κάδο ανακύκλωσης μετά τον καθαρισμό των αρχείων σου. Όταν διαγράφεις ένα αρχείο, δεν αφαιρείται πραγματικά μέχρι να αδειάσει ο κάδος.Τα αρχεία που παραμένουν στον κάδο καταλαμβάνουν χώρο στον υπολογιστή σου και μπορούν να τον επιβραδύνουν.

Αν δεν έχεις αδειάσει τον κάδο εδώ και καιρό (ή ποτέ), ίσως παρατηρήσεις πόσο πιο γρήγορος θα γίνει ο υπολογιστής σου μετά την διαγραφή των αρχείων του.

Αν δεν ξέρεις πώς να το κάνεις, είναι απλό: κάνε δεξί κλικ στο εικονίδιο του Κάδου Ανακύκλωσης και επίλεξε «Άδειασμα του Κάδου».

επιπλέον βήματα αν αλλάζεις εργασία:

1. Καθάρισε τον υπολογιστή σου πριν τον παραδόσεις.

2. Αν θέλεις να είσαι ακόμα πιο ασφαλής, μπορείς να κάνεις επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων (format) στον υπολογιστή. Αυτό θα διαγράψει όλα τα δεδομένα, οπότε είναι σημαντικό να δημιουργήσεις αντίγραφα ασφαλείας. Σημείωσε ότι η πλήρης επαναφορά μπορεί να μην είναι δυνατή αν δεν έχεις δικαιώματα διαχειριστή.

3. Βεβαιώσου ότι έχεις όλους τους απαραίτητους κωδικούς πρόσβασης. Αν χρησιμοποιείς τον υπολογιστή της εργασίας για να συνδέεσαι σε λογαριασμούς που θα χρειαστείς μετά την αποχώρηση, φρόντισε να κρατήσεις τα στοιχεία σύνδεσης, (δηλαδή  username) ονόματα χρήστη και κωδικούς.

4. Διάγραψε δεδομένα από εφαρμογές όπου μοιράζεσαι προσωπικές πληροφορίες.  και σβήσε εφαρμογές που είχες κατεβάσει για προσωπική χρήση, όπως Spotify ή Netflix.

5. Μην ξεχνάς το εταιρικό σου τηλέφωνο! Τα περισσότερα από τα παραπάνω βήματα ισχύουν και γι' αυτό. Επειδή συνήθως χρησιμοποιούμε τα κινητά και για προσωπικούς λόγους, είναι πολύ σημαντικό να διαγράψεις όλα τα δεδομένα σου πριν επιστρέψεις τη συσκευή.

είσαι έτοιμος/η να κάνεις το επόμενο επαγγελματικό σου βήμα;

Ανανέωσε το βιογραφικό σου σημείωμα και κάνε την εγγραφή σου δωρεάν, δημιουργώντας τον myrandstad λογαριασμό σου, ώστε να αξιολογήσουμε το βιογραφικό σου.